Η Google θα καθυστερήσει την εξάλειψη των third-party cookies από το πρόγραμμα περιήγησής της στο Chrome τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023, ένα χρόνο αργότερα από ότι είχε προηγουμένως οριστεί. Η εταιρεία δήλωσε τον Ιανουάριο του περασμένου έτους την πρόθεσή της να αποσύρει έως το 2022 αυτά τα αρχεία, ώστε να μάθει τη συμπεριφορά των χρηστών στο Διαδικτύου. Αυτή η ανακοίνωση προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στον κλάδο της διαφήμισης και δέχθηκε κριτική από νομοθέτες, ρυθμιστικές αρχές και πολλές άλλες ομάδες διαδικτυακού απορρήτου.
Ενώ η χρήση της τεχνολογίας που παρακολουθεί τους χρήστες μέσω της δραστηριότητάς τους είχε αμφισβητηθεί πολλές φορές, τα αρχικά σχέδια της Google για τον τερματισμό τους προκάλεσαν μεγάλη ανησυχία. Πρώτον, οι ομάδες διαδικτυακού απορρήτου επεσήμαναν ότι το εργαλείο που η εταιρεία πρότεινε ως αντικατάσταση των cookies – ένα σύστημα που ονομάζεται Federated Learning of Cohorts ή FLoC – είναι γεμάτο με πιθανά προβλήματα: το FLoC περιλαμβάνει την ομαδοποίηση ατόμων με βάση παρόμοιες συμπεριφορές περιήγησης, που σημαίνει ότι θα χρησιμοποιηθούν μόνο «cohort IDs», όχι μεμονωμένα IDs.
Ωστόσο, το νέο σύστημα έχει ήδη λάβει κάποια κριτική. Αρκετοί έχουν επισημάνει ότι ο τρόπος με τον οποίο δημιουργείται δίνει στην Google ένα ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά ψηφιακής διαφήμισης, έναν τομέα στον οποίο έχει ήδη τον μεγαλύτερο έλεγχο από οποιαδήποτε άλλη πολυεθνική στον πλανήτη. Ορισμένοι web publishers αρνήθηκαν να δοκιμάσουν το νέο εργαλείο. Νωρίτερα αυτό το μήνα, αρκετές ρυθμιστικές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου απείλησαν να μπλοκάρουν ολόκληρη την πρωτοβουλία, υποστηρίζοντας ότι οι προτεινόμενες αλλαγές της Google θα καταστέλλουν τον ανταγωνισμό και θα αποσύρουν τα έσοδα από τους εκδότες.
Τα διαφημιστικά cookies βοήθησαν στη δημιουργία μιας τεράστιας και περίπλοκης βιομηχανίας με επικεφαλής την Google. Αλλά αυτοί οι ιχνηλάτες έχουν αμφισβητηθεί από ένα κύμα ρυθμιστικών νόμων και αλλαγών στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η Apple Inc. αφαίρεσε τα third-party cookies από το πρόγραμμα περιήγησής της στο Safari και ανάγκασε τους marketers να λάβουν άδεια καταναλωτή για παρακολούθηση. Εν τω μεταξύ, η Google έχει προχωρήσει πιο προσεκτικά, έχοντας υπόψη τον τεράστιο όγκο των δικών της διαφημιστικών επιχειρήσεων, καθώς και τον αυξανόμενο έλεγχο κατά της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που αντιμετωπίζει.
Ο τεχνολογικός γίγαντας εξηγεί ότι η πρωτοβουλία (που ονομάζεται Privacy Sandbox) ξεκίνησε για να βρει μια λύση που προστατεύει το απόρρητο των χρηστών και επιτρέπει στο περιεχόμενο να παραμένει ελεύθερα διαθέσιμο σε ανοιχτούς ιστότοπους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εταιρεία έχει δηλώσει ότι αυτή η διετής καθυστέρηση έχει ως στόχο να δώσει στον κλάδο της ψηφιακής διαφήμισης, στους web publishers και στις ρυθμιστικές αρχές χρόνο να εξοικειωθούν με τη νέα τεχνολογία της.
«Ενώ υπάρχει σημαντική πρόοδος με αυτήν την πρωτοβουλία, καθίσταται σαφές ότι απαιτείται περισσότερος χρόνος σε ολόκληρο το οικοσύστημα για να γίνει αυτό σωστά», έγραψε ο Vinay Goel, διευθυντής της μηχανικής απορρήτου του Chrome, σε μια ανάρτηση εταιρικού blog. «Πρέπει να κινηθούμε με υπεύθυνο ρυθμό. Αυτό θα δώσει αρκετό χρόνο για δημόσια συζήτηση σχετικά με τις σωστές λύσεις, τη συνεχή συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές, και για τους εκδότες και τη διαφημιστική βιομηχανία να μετακινήσουν τις υπηρεσίες τους». Ο Goel είπε επίσης ότι η Google θα εφαρμόσει την κατάργηση των cookies σε δύο στάδια: μια δοκιμή εννέα μηνών για web publishers, προγραμματιστές και διαφημιζόμενους που ξεκινούν στα τέλη του 2022 και στη συνέχεια μια τελική τρίμηνη περίοδο το 2023.